Voor veel ondernemers en instellingen is dit een keuze die lastig is. Begrijpelijk. De termen die gebruikt worden zijn lastig uit elkaar te houden. Boekhouder, accountant, administrateur, belastingadviseur. Voor ons werk worden verschillende termen gebruikt. En vaak ook nog door elkaar. Veel ondernemers gebruiken de term accountant, terwijl het in feite om een belastingadviseur, administrateur of boekhouder. 

Administratiekantoor

Mensen die werken bij een administratiekantoor verzorgen de administraties van de ondernemers. Daarnaast kunnen zij ook een jaarrekening opstellen en een samenstelverklaring afgeven. Echter, een accountantsverklaring afgeven kunnen en mogen zij niet. Hiervoor moet je bij een gecertificeerd accountant zijn (AA of RA).

Accountantskantoor

Bij een accountantskantoor werken gecertificeerde accountants (AA of RA) die eindverantwoordelijk zijn. Er werken overigens ook boekhouders en administrateurs. Soms spreek je de eindverantwoordelijke accountant maar zéér zelden. 

Overwegingen bij een beslissing te kiezen voor een administratiekantoor of een accountantskantoor kunnen er veel zijn. Onze ervaring leert, dat de volgende vrijwel altijd meetellen. Graag nemen we je daarin mee.

Overweging 1: de psychologie van de handtekening

Hecht je veel waarde aan het feit dat de handtekening onder de jaarrekening wordt gezet door een RA (registeraccount) of AA (accountant administratieconsulent)? Ga dan voor een accountantskantoor. Wij bij Ysel kunnen je dan niet helpen. Dit was voor ons een bewuste keuze.

Is dit niet doorslaggevend, lees dan verder!

Overweging 2: Prijs

Administratiekantoren zijn in de regel goedkoper. Ook al is elke boekhouder en accountant vrij om te bepalen welk tarief hij of zij hanteert, gemiddeld gezien ligt het tarief van een accountant hoger dan dat van een boekhouder. De werkzaamheden die een boekhouder uitvoert binnen een administratiekantoor, worden ook bij een accountantskantoor hoogstwaarschijnlijk gedaan door een boekhouder, alleen zijn die mensen daar vaak duurder. 

Overweging 3: De werkzaamheden – advies en (her)structureren

Gaat het om het uitvoeren van de administratie? Dat wil zeggen het verwerken van facturen, Btw-aangiftes, loonbelastingaangiftes en het opstellen van de jaarrekening? Dan kan een administratiekantoor zoals Ysel dit sowieso prima voor jou doen. 

Soms kiezen mensen voor een accountantskantoor vanwege de mogelijkheid tot bijkomend ‘advies’. Meestal is dit in het MKB het fiscaal advies. Fiscale advies speelt bijvoorbeeld bij uitsteek bij herstructureringen, internationale investeringen (inbound of outbound), investering in bedrijfsmiddelen, investeringen waar subsidies (EIA/ MIA of vergelijkbaar) komen kijken, managementparticipatie, bedrijfsopvolging of vergelijkbare vraagstukken. Speelt dat, dan kun je prima terecht bij Ysel als administratiekantoor. Immers, Ysel heeft de unieke samenwerking met Cervus Tax. Kennispartner bij uitstek!

Overweging 4: “We hebben een samenstellingsverklaring nodig” (van de bank bijvoorbeeld)

Dit is géén reden om voor een accountantskantoor te kiezen in plaats van een administratiekantoor. Ysel verstrekt ook samenstelverklaringen als u – client – zich houdt aan bepaalde afspraken over het aanleveren van stukken en de volledigheid van de administratie.

Overweging 5: ”We zijn te groot voor een administratiekantoor”

Dit is een veel gehoorde reden om over te stappen naar een accountantskantoor. In dat kader brengen we graag het volgende onder de aandacht. Pas als de onderneming in aanmerking komt voor een ‘wettelijke controle’ moet je door naar een accountant. Verkort is dat het geval bij een rechtspersoon met: 

  1. Een omzet van meer dan 12,0 miljoen euro
  2. Een balanstotaal van meer dan 6,0 miljoen euro
  3. gemiddeld 50 of meer dan 50 medewerkers in dienst.

Let op dat het hier dus gaat om ‘rechtspersonen’. VOF’s, maatschappen en CV’s vallen hier niet onder. Overigens kan door het op slimme wijze gebruik te maken van deze verschillende rechtsvormen alleen al dus aanzienlijk op de kosten bespaard worden.

Zie overigens 2:396 BW en wikipedia voor meer details over dit onderwerp. 

Ook géén wettelijke controles zijn bijvoorbeeld controleopdrachten die verplicht zijn gesteld op grond van statuten of samenstellingsverklaringen. 

Bij Ysel bedienen wij overigens bedrijven door het hele segment van het MKB. Van zelfstandige ondernemers tot onderneming met vele miljoenen omzet. Uw onderneming is niet snel ‘te groot’ voor Ysel, maar wij kennen wel onze eigen grenzen. In de regel verwijzen wij u dan door naar een accountantskantoor wat bij u past.

 

Overweging 6: “Mijn accountant/ boekhouder moet wel doorlopend worden geschoold”

Ook dit is een overweging die vaak wordt meegenomen. En terecht! In ons vakgebied wijzigt de regelgeving vaak sneller dan gedacht. Echter, dit is in het geval van Ysel géén reden om toch voor een accountantskantoor te kiezen. Alle eindverantwoordelijke personen bij Ysel zijn lid van het register belastingadviseurs (RB) en hebben daarom de verplichting tot permanente educatie. Daarnaast hebben de adviseurs van Cervus zelfs de verplichting permanente educatie te volgen bij de NOB

Overigens zouden we graag benadrukken dat de praktijkervaring van de adviseurs bij Ysel, zeker als je dat combineert met de ervaring bij Cervus, zéér ruim is. 

En wat ga je kiezen: een accountskantoor of een administratiekantoor zoals Ysel?

Graag sparren wij hierover met je verder! Zo bespreken we graag met je ‘hoeveel’ de digitale software tegenwoordig allemaal kan en waarvoor je uiteindelijk dus nog de ‘accountant’ nodig hebt. Zie hiervoor ondermeer deze bijdrage van Ysel over het BPO concept en het inrichten van de financiële kolom. Talrijke ondernemers gingen je voor als klant bij Ysel!

Onze unique selling points (USP’s) zijn:

  1. Hoge service level, hoge kwaliteit en toch concurrerende prijzen
  2. Unieke samenwerking met Cervus Tax.
  3. Grote kennis van digitalisering van bedrijfsprocessen in het MKB
  4. BPO concept voor de financiële kolom, zoals bijvoorbeeld factureringen en office management

Neem vrijblijvend contact met ons op

Zwolle, september 2022

info@yselbv.nl |  038 45 30 371